Vés al contingut

Què és dret d'accés a la informació pública?

Descripció

La ciutadania, a títol individual, o qualsevol ciutadà o ciutadana en representació de qualsevol organització legalment constituïda, té dret d'accés a la informació pública, d'acord amb el marc normatiu vigent.

A aquest efecte l'Entitat Metropolitana per al Tractament de Residus, en compliment de la legislació actual, ha agrupat tota la informació presentada en el seu web en aquest Portal de Transparència, que garanteix, per la via de la publicitat activa, aquest dret ciutadà.

La informació que els ciutadans i ciutadanes no troben publicada en aquesta plataforma digital pot ser sol·licitada, en les formes, condicions i limitacions establides per la Llei.
 

Es pot demanar qualsevol informació?

El dret d'accés a la informació està subjecte a uns certs límits que tenen com a objectiu protegir altres béns jurídics que poden quedar desprotegits si es dona la informació. És a dir, els límits existeixen per a protegir informació que no ha de ser pública perquè, si ho fora, podria danyar a una persona o a l'interés públic.

Aquests límits estan taxats en la Llei i són els següents:

  • La seguretat nacional
  • La defensa
  • Les relacions exteriors
  • La seguretat pública
  • La prevenció, investigació i sanció dels il·lícits penals, administratius o disciplinaris
  • La igualtat de les parts en els processos judicials i la tutela judicial efectiva
  • Les funcions administratives de vigilància, inspecció i control
  • Els interessos econòmics i comercials
  • La política econòmica i monetària
  • El secret professional i la propietat intel·lectual i industrial
  • La garantia de la confidencialitat o el secret requerit en processos de presa de decisió
  • La protecció del medi ambient

Com s'apliquen els límits?

L'òrgan al qual se li sol·licita una informació la publicació de la qual considera que pot perjudicar a algun dels límits haurà de valorar si, efectivament, es produeix un mal si es proveeix aqueixa informació.

Per què existeix protecció de dades personals?

Si la informació sol·licitada continguera dades especialment protegides, l'accés únicament es podrà autoritzar en cas que es comptara amb el consentiment exprés i per escrit de l'afectat

Què és l'accés parcial?

En els casos en els quals se sol·licite informació en la qual part de la mateixa estiga sotmesa a alguna causa de límit del dret, s'admetrà parcialment la sol·licitud i s'indicarà al sol·licitant la informació que ha sigut omesa.

Què pot fer un ciutadà al qual se li denega informació?

La Llei 1/2022, de 13 d'abril, de Transparència i Bon Govern de la Comunitat Valenciana estable que, davant les resolucions, expresses o presumptes, de les sol·licituds d'accés a la informació, les persones interessades podran presentar davant el Consell Valencià de Transparència, amb caràcter potestatiu i abans de la seua impugnació davant la jurisdicció contenciosa administrativa, una reclamació en un procediment ordinari amb resolució o, si escau, sol·licitar l'inici d'un procediment de mediació en les reclamacions de dret d'accés a la informació pública.

Aquesta reclamació es regirà pel que s'estableix en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, i aquesta mateixa llei. La reclamació es presentarà en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la notificació de l'acte objecte de la reclamació o des de l'endemà d'aquell en què es produïsquen els efectes del silenci administratiu.

El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució serà de tres mesos des de la recepció de la reclamació. Transcorregut aquest termini, la persona sol·licitant podrà considerar desestimada la seua reclamació a l'efecte de recurs.

A més el ciutadà pot presentar una reclamació davant el Consell de Transparència i Bon Govern, òrgan independent encarregat de vetlar pel correcte compliment de les disposicions de la Llei 19/2013 Llei de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern.

El Consell de la Transparència i Bon Govern és un organisme públic previst en la disposició addicional dècima de la Llei 6/1997, de 14 d'abril, d'Organització i Funcionament de l'Administració General de l'Estat. Està adscrit al Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, té personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar, actuant amb autonomia i plena independència en el compliment dels seus fins.

El Consell de la Transparència i Bon Govern té per finalitat promoure la transparència de l'activitat pública, vetlar pel compliment de les obligacions de publicitat, salvaguardar l'exercici de dret d'accés a la informació pública i garantir l'observança de les disposicions de bon govern.

Copyright 2024 EMTRE. Tots els drets reservats.

Chat